Dyslexie
Dyslexie en ICT op school
OverzichtDyslexie en ICT op school
Leerlingen met dyslexie hebben veel baat bij het gebruik van compenserende software bij lezen en spellen, dat kunnen we niet langer meer ontkennen. Onze maatschappij wordt steeds taliger en dus voor kinderen met dyslexie steeds lastiger te volgen. Teksten op beeldschermen moeten gelezen worden wil je ze kunnen begrijpen. En solliciteren doe je in eerste instantie nog steeds schriftelijk, ook al kun je je sollicitatiebrief digitaal versturen.
In 2006 ontvingen alle basisscholen in Nederland gratis een handig naslagwerk mét dvd van het Masterplan Dyslexie: “Technische maatjes bij dyslexie”. Hierin een overzicht van beschikbare software en op welke gebieden het kan worden ingezet. Op de dvd voorbeelden van good practice op scholen en instructiefilmpjes bij de keuze en de inzet van dispenserende en compenserende software bij lezen, spellen en studeren. Vaak zie je in de praktijk, dat ouders van leerlingen veel beter op de hoogte van hetgeen er beschikbaar is op de markt en van deze kennis kunnen scholen handig gebruik maken als ze dat willen
De eerste stap
Scholen willen echter niet handelingsverlegen zijn en willen ook zelf geïnformeerd worden. Leveranciers van software zoals Lexima (o.a. Kurzweil en Sprint Plus), Optelec (o.a. Daisyspelers), Visiria (IntoWords) en Opdidakt (o.a. ClaroRead en Textaid) hebben naast een informatief natuurlijk ook een commercieel belang. Het is daarom belangrijk om een onafhankelijk advies te krijgen.
Sinds 2012 zijn de filmpjes van eerder genoemde dvd te bezichtigen op YouTube onder de titel “Technische maatjes”. Op YouTube zijn ook verschillende filmpjes te vinden van gebruikers die vertellen over hun ervaringen. Sommige gebruikers maken zelfs filmpjes over hoe software te installeren op tablets en smartphones.
Als men bij de zoekfunctie op www.youtube.com “Dyslexie en ICT”, “De iPad als voorleeshulp” of de namen van de eerder genoemde softwareprogramma’s intypt, opent zich een scala aan informatieve filmpjes.
En verder….
Natuurlijk kijken scholen eerst goed naar de onderwijsbehoeften van hun leerlingen met dyslexie voordat ze overgaan tot de keuze van de benodigde software. De ouders worden betrokken bij de keuze, bijvoorbeeld als ervaringsdeskundigen, maar uiteindelijk maakt de school zelf een keuze al dan niet geholpen door onafhankelijke specialisten met kennis van compenserende en dispenserende software.
Als we kinderen met dyslexie willen helpen om te presteren naar vermogen, kunnen we niet meer om compenserende software heen. Om te voorkomen dat een leerkracht soms met 4 verschillende programma’s in een klas moet werken, kunnen we beter proactief zijn en dus zelf een programma bieden aan onze leerlingen met dyslexie. Er zijn bij de diverse aanbieders voor scholen vaak aantrekkelijke aanbiedingen en als een bestuur voor ál zijn scholen een programma wil laten installeren is er zeker te praten over interessante kortingen
Dyslexie en ICT, voor nu en later!
Als leerlingen met dyslexie pas in het voortgezet onderwijs en dus op hun puberleeftijd moeten gaan nadenken over werken met faciliteiten, is het vaak te laat. Geen puber wil anders zijn dan zijn klasgenoten. Maar als ze al in de basisschool handig zijn geworden in het werken met een programma en belangrijker nog: de voordelen ervan hebben ervaren, zie je vaak dat leerlingen geen terughoudendheid vertonen in het inzetten van compenserende software. En voor hun hele studietijd en dus hun hele toekomst is dit een belangrijk gegeven. Wie wil daar nu niet actief aan meewerken?