Lezen

Aarzelende lezers laten lezen

Artikel 11 van 36
Overzicht

Inleiding

Lezen is een technische vaardigheid en een technische vaardigheid moet je regelmatig oefenen anders verlies je hem. Zonder oefenen ontwikkelen jonge lezers geen woordenschat, geen leesvloeiendheid en niet de leestechniek die ze nodig hebben om sterke lezers te worden. Veel kinderen, ook die met sterke leesvaardigheden, oefenen helaas niet genoeg  en verliezen hiermee hun interesse in lezen en raken hun motivatie kwijt.

Tips voor de praktijk

Hieronder volgen enkele praktische tips om aarzelende lezers aan te moedigen:

1. Kijk eerst de film

Niet alle boeken zijn verfilmd, maar er is al wel een aardige selectie beschikbaar. Kijk er samen naar en praat erover. Enkele voorbeelden: Kruistocht in spijkerbroek; Dolfje Weerwolfje; Achtste groepers huilen niet, Oorlogswinter. Hierna wordt het verloop van het boek voorspelbaar en dat helpt soms om het boek te kunnen lezen.

2. Zoek boeken met strips of humor die het kind leuk vindt

Niet alles hoeft les te zijn. Misschien vind je als volwassene de gebruikte taal en humor vreselijk, maar als het kind het leuk vindt kan het daardoor gemotiveerd worden om te lezen.

3. Zoek uit welke interesses het kind heeft en kies boeken en tijdschriften die daarop gericht zijn

Als het kind de achtergrondkennis, taal en woordenschat beheerst voordat het aan een boek begint, wordt het lezen gemakkelijker. Geef ze een abonnement op een tijdschrift of kinderkrant naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan “National Geographic Junior” of “Zo zit dat!” Meer voorbeelden op www.123tijdschrift.nl.

4. Geef het kind een e-mailaccount en lees het regelmatig samen

Als kinderen e-mails schrijven en lezen oefenen ze lezen, schrijven en spellen. Leer ze de spelling te controleren. Regelmatig berichtjes schrijven via de e-mail maakt ze ook toetsenbordvaardiger.

5. Probeer samen met het kind een schrijver te vinden die het leuk vindt en blijf daar een tijdje bij

Sommige kinderen vinden de boeken van “Het leven van een loser” of “Dagboek van een muts” geweldig. Maak je hier geen zorgen over. Het kind heeft dan een schrijfstijl gevonden die het stimuleert om te lezen. Kinderen hebben het nodig om zich te kunnen verbinden met wat ze lezen, dus zoek samen met het kind naar series die zich in deze tijd afspelen. Meestal bevatten deze boeken de taal en thema’s die zelfs de meest aarzelende lezer kunnen motiveren. Maak je ook geen zorgen als het leesniveau laag is: het kind leest voor zijn plezier en om kilometers te maken.

6. Zoek boeken in een groter lettertype

Sommige kinderen vinden het fijn om boeken in een groot lettertype te lezen. Er staan wat minder woorden op een pagina en de zinnen lijken korter. Met een e-reader kun je dit instellen. Bij de bibliotheek zijn deze boeken te bestellen. Zie voor een selectie: http://www.makkelijklezenplein.nl/bibliotheken/veel-gestelde-vragen/kinderboeken-met-grote-letters

7. Laat kinderen praten over het boek dat ze lezen

Als volwassenen een boek gelezen hebben vertellen ze er elkaar graag over (boekenroddel). Volwassenen hoeven geen boekverslag of samenvatting te schrijven. Praten over hetgeen kinderen gelezen hebben zorgt ervoor dat ze merken dat je hetgeen ze lezen waardeert, ook al ben je het niet altijd helemaal eens met hun boekkeuze.

Tot slot

Nog meer tips om aarzelende lezers op school en thuis enthousiast te maken en te houden zijn te vinden op: https://www.dyslexie-express.nl/c-3358520/gratis/

Terry van de Beek

Bronnen:

www.pridelearningcenter.com

www.dyslexie-express.nl

© 2014 - 2024 De Dyslexie-Express | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel