Leesbevordering
Van recreatief naar griffel: de uitdaging van de lezer (Walta, 2011)
OverzichtVan recreatief naar griffel
Jos Walta publiceerde in 2011 "Open Boek". Het handboek Leesbevordering. Hierin introduceert hij een indeling van kinderboeken met daarin heel specifiek de kenmerken beschreven. Hij maakt de indeling Recreatieve boeken, Kinderjuryboeken en Griffeljuryboeken. De vermelding voor in een boek als bijvoorbeeld: Kinderjury 2017, wil nog niet zeggen dat dit een boek is dat de kenmerken van een Kinderjuryboek heeft. Als je de lijst op internet bekijkt zul je zien dat boeken uit alledrie de categorieën voorkomen. Beter is dus bij de keus van een boek de onderstaande lijst van Walta te hanteren.
De meeste kinderen starten hun leeservaring met Recreatieve boeken. Ga je eigen leeservaring maar na. Daarna kiezen veel kinderen voor de Kinderjuryboeken door leesbevorderende activiteiten op school, vaak ondersteund door een voorlichter van de Bibliotheek op School, door leerkrachten en/of ouders. Ook vriendjes en klasgenootjes spelen een belangrijke rol bij de keuze van boeken. Enkele kinderen durven uiteindelijk de stap naar de Griffeljuryboeken te maken, hoewel veel kinderen ze saai vinden. Begeleiding van een ouder of leerkracht kan daarin het verschil maken. Door stukjes uit deze boeken voor te lezen kunnen kinderen gaan genieten van de complexe verhaalstructuren, de rijke boekentaal en compleet andere werelden of personages om in te verdwalen. Griffeljuryboeken dagen je uit op elk vlak.
Veel kinderen met dyslexie blijven binnen de veiligheid van de Recreatieve boeken. Ze genieten van de voorspelbaarheid in opbouw en karakters en leren vaak door deze boeken te genieten van lezen. Toch zijn er ook kinderen met dyslexie die uiteindelijk via de Kinderjuryboeken de sprong durven te wagen naar de Griffeljuryboeken. Inzet van auditieve ondersteuning helpt hierbij. Door de complexheid van de verhaalopbouw en de rijke taal, kost het veel moeite om de teksten te decoderen. Hierdoor kunnen deze kinderen niet toekomen aan de diepere laag van het verhaal. Een voorleesstem, persoonlijk ofwel digitaal, ontlast het decoderen en geeft opening aan het dieper doordringen in het boek. Een uitdaging, maar meteen een fantastische ervaring die we elk kind gunnen!