Lezen
Connect Vloeiend Lezen in een klein groepje
OverzichtZe komen alle drie met hun leesmapje onder de arm binnen. Ze gaan lezen. De eerste keer roepen ze meteen: Toch geen RALFI-lezen hè? Ze hebben er genoeg van. Als je navraagt hoe leerlingen extra begeleid worden binnen de klas, noemen de meeste leerkrachten RALFI-lezen, terwijl ze herhaald lezen bedoelen. Ze kiezen een tekst op instructieniveau, die ze samen een keer in de klas lezen door middel van voor-koor-door en daarna mee naar huis geven met als opdracht de tekst ook thuis nog 3 tot 5x te oefenen. Er zijn zelfs externe instanties die deze interventie goedkeuren als interventie richting diagnostiek, terwijl ze zouden moeten weten dat dit een interventie op zorgniveau 2 is. Het woord RALFI opent soms deuren, die eigenlijk nog dicht zouden moeten blijven. De échte interventie RALFI© (https://www.leraar24.nl/69493/ralfi-helpt-zwakke-lezers-naar-hoger-niveau/) is auteursrechtelijk beschermd en erg intensief. Als je het doet, doe het dan goed!
Nee, wij gaan niet RALFI-lezen, stelt juf ze gerust. Deze leerlingen zijn niet gestagneerd in hun leesproces. Ze ontwikkelen zich nog steeds en dan is er geen indicatie voor RALFI©. Juf kiest leesboeken uit hun eigen klassenbibliotheek op hun hoogste instructie- en leeftijdsadequaat niveau. Ze koppelt er meteen boekpromotie aan. Ze lezen 1 interessante bladzijde uit dit boek en dan gaat het terug in de boekenkast begeleid door: Als je wilt weten hoe het boek verder gaat? Het staat in de klas in de boekenkast. En elke sessie zijn er wel 1 of 2 paar glimmende oogjes zichtbaar.
Juf begint met het herhalen van de flitswoorden in de envelop. Die stopt ze in een verzamelenvelop, zodat ze de woorden op een later tijdstip nog eens kunnen herhalen. Dan neemt ze bij 1 leerling van het groepje een Running Record af van de tekst die is geoefend (https://drive.google.com/file/d/1Kb92Zl5x5i1Fe-4AEnOCXnZ8WVnRhzBG/view?usp=sharing). De resultaten houden ze bij in een staafgrafiekje waar de leerlingen met hun neus bijna bovenop zitten. Het doel is bewust laag gesteld, dus eigenlijk altijd haalbaar. En wat zijn ze trots!
Daarna bekijkt juf met de leerlingen het boek van vandaag. Ze bedenken waar het over zal gaan en juf leest de flaptekst voor. Als de pagina midden uit het boek is gehaald, vertelt juf een beetje wat er vooraf in het boek gebeurd is en laat ze het vervolg voorspellen. Juf leest de tekst voor. De leerlingen wijzen bij. Juf stemt haar leestempo af op de leerlingen en stopt even als iemand de weg kwijt raakt.
Na het voorlezen zoekt juf 6 woorden uit de tekst die de leerlingen op een wisbordje schrijven. Fouten kunnen zo snel worden verbeterd en foute woordbeelden worden nauwelijks opgeslagen. Van elk woord bespreken ze het instinkertje en herhalen zo de spellingregels nog een keer. De 6 nieuwe woorden gaan in de envelop voor de klas en worden daar deze week nog 2x geflitst voorafgaand aan het samen lezen van de tekst.
Samenlezen is niet altijd favoriet bij de leerlingen, maar het gebeurt wel. Op deze manier wijzen de leerlingen het woord aan en horen ze de juiste auditieve terugkoppeling. Vooral essentieel voor de traagste lezers in het groepje.
Voor zelf lezen, de derde herhaling van de tekst binnen 1 sessie, verzint juf steeds een andere werkvorm:
- 1 leerling leest hardop en als hij/zij stopt leest de volgende meteen verder. Stoppen kan aan het eind van de zin zijn, maar nog moeilijker is midden in een zin.
- Hetzelfde, maar de leerling die leest geeft de beurt door doormiddel van oogcontact.
- Toneellezen: de dobbelsteen bepaalt met welke intonatie of dynamiek de zin wordt gelezen
Etc. Tot slot gaat de envelop met flitskaartjes met 1 leerling mee naar de klas en nemen de leerlingen hun leesmapje mee. De tekst wordt deze week nog twee keer herhaald in de klas volgens het bovenstaande principe. Tijdens de derde herhaling lezen de leerlingen in de klas in duo's. Tot volgende week!
De beschreven interventie is Connect Vloeiend Lezen (https://www.dyslexiecentraal.nl/materialen/draaiboeken-connect) . Deze interventie is zorgniveau 3 en uitermate geschikt voor de toeleiding naar vergoede diagnostiek en begeleiding. De sessie duurde 30 minuten en de herhalingen in de klas ongeveer 15-20 minuten. In totaal oefenen deze leeerlingen dus 60 minuten per week extra. Leerlingen worden gestimuleerd om thuis te lezen in boekjes die passen bij hun leeftijd en interessesfeer. Zijn die boekjes te moeilijk dan kunnen ouders voorlezen, of kunnen de kinderen luisterboeken proberen. Hierdoor komen ze wel in aanraking met de boekentaal die bij hun leeftijd past, inclusief de nieuwe woorden die ze daardoor leren. Een snelle vergelijking van diverse interventies is te vinden via https://drive.google.com/file/d/1REHLe8o9buOnvgXzOqbcdUsm5rNzDxdg/view?usp=sharing
Tips en ideeën om thuis te oefenen en om de leesles op school te pimpen zijn gratis te downloaden via http://www.dyslexie-express.nl/c-3358520/gratis/ .
Veel lees- en oefenplezier!